A- A+

Menu

U bent hier:

Privacy Statement Siloah - Persoonsgegevens en Privacy

Dit Privacy Statement is bedoeld om op een eenvoudige en heldere manier uit te leggen welke persoonsgegevens we over u verzamelen en hoe we deze verwerken.

Met persoonsgegevens bedoelen we alle informatie die ons iets over u vertelt of die we aan u kunnen koppelen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om uw naam, adres, geboortedatum, BSN-nummer, gegevens over uw gezondheid of gegevens van uw (wettelijk) vertegenwoordiger.

Is er een zorgdossier?
De wet verplicht ons om een dossier bij te houden in verband met de goede zorgverlening aan u. In het zorgdossier bewaren wij gegevens over u die van belang zijn voor de zorgverlening, zoals medische gegevens. Het begeleidingsplan maakt deel uit van het zorgdossier. Wij zijn verantwoordelijk voor het zorgdossier.

Waarvoor wordt uw zorgdossier gebruikt en wie hebben inzage?
Zonder uw uitdrukkelijke toestemming geven wij aan anderen geen inzage in het zorgdossier, tenzij dat wettelijk verplicht is, bijvoorbeeld wanneer inzage door de Inspectie voor de Gezondheidszorg noodzakelijk is.

Anderen zijn niet:

  • degenen die rechtstreeks zijn betrokken bij de uitvoering van de zorgverlening of behandeling als dat noodzakelijk is voor de door hen te verrichten werkzaamheden;
  • uw (wettelijke) vertegenwoordiger, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van zijn/haar taak of wanneer u daar toestemming voor heeft gegeven. Inzage door uw (wettelijk) vertegenwoordiger kan via het cliëntportaal 'Mijn Siloah'.

Wij gebruiken uw zorgdossier bij de zorgverlening uitsluitend voor zover dat nodig is, zoals voor:

  • de goede zorgverlening en behandeling aan u;
  • kwaliteitsbewaking en kwaliteitsbevordering van de zorgverlening;
  • de financiële afwikkeling en controle;
  • intercollegiale toetsing;
  • intervisie en supervisie;
  • calamiteiten- en incidentenonderzoek.  

Kunt u een verzoek doen tot het wijzigen of vernietigen van uw zorgdossiergegevens?
Als u een vernietigingsverzoek schriftelijk doet, dan vernietigen wij uw zorgdossier. Wij vernietigen uw zorgdossier echter niet als het bewaren van aanmerkelijk belang is voor iemand anders dan u zelf. Het moet dan gaan om een concreet, actueel belang. Wij vernietigen uw zorgdossier ook niet als dat niet mag op grond van de wet.

Binnen een maand nadat u ons gevraagd heeft om uw dossier te vernietigen laten wij u schriftelijk weten of wij dat gedaan hebben. Deze termijn kunnen wij zo nodig met 2 maanden verlengen. Als wij uw verzoek om uw zorgdossier te vernietigen afwijzen, vermelden wij de reden daarvan in onze schriftelijke reactie op uw verzoek.

Zolang u bij ons in zorg bent kunnen wij niet zonder zorgdossier werken. Wel kunnen we op uw verzoek onderdelen daaruit corrigeren of verwijderen wanneer deze niet juist of niet relevant zijn of wanneer u er bezwaar tegen heeft. U kunt daartoe een verzoek doen. Wij zullen dit verzoek met u bespreken en aangeven of en hoe het uitgevoerd kan worden.

Welke regels gelden er voor het bijhouden en bewaren van het zorgdossier?
Wij houden ons bij het bijhouden en bewaren van het zorgdossier aan de geldende wet- en regelgeving. Dat betekent het volgende:

  • voor gegevens uit het zorgdossier geldt een bewaartermijn van 15  jaar na beëindiging van de zorg, of zoveel langer als redelijkerwijs nodig is;
  • wij kunnen zonder uw toestemming uw persoonsgegevens verwerken met, over intern gemelde incidenten als dat noodzakelijk is voor het onderzoek van het incident. Wij handelen conform wet- en regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens.

Kunt u het zorgdossier inzien en een kopie krijgen?
U kunt het zorgdossier inzien via het cliëntportaal 'Mijn Siloah'. Daarnaast kunt u, indien u dat wenst, een kopie krijgen. Er wordt geen inzage in, of afschrift van een deel van het dossier verleend als de persoonlijke levenssfeer van een ander daardoor wordt geschaad, en dat belang boven het belang van inzage moet prevaleren. Dit betreft een uitzonderingssituatie.

Wat gebeurt er met het zorgdossier na het einde van de overeenkomst?
Ook na beëindiging van de overeenkomst bewaren wij het zorgdossier en overige (administratieve) gegevens zo lang als dat wettelijk gezien verplicht is of zoveel langer als redelijkerwijs nodig is. U krijgt een kopie of inzage als u dat wilt, tenzij er sprake is van de uitzonderingssituatie zoals beschreven onder: Kunt u het zorgdossier inzien en een kopie krijgen?.

Geven wij uw nabestaanden inzage in het zorgdossier?
Als u vóór uw overlijden daarvoor schriftelijk toestemming heeft gegeven of toestemming volgens ons mag worden verondersteld volgens de daarvoor geldende richtlijnen van de KNMG, geven wij uw nabestaanden op hun verzoek inzage in het zorgdossier. Als duidelijk of aannemelijk is dat u dat juist niet zou hebben gewild, dan verlenen wij geen inzage aan nabestaanden.

Hoe gaan wij om met wetenschappelijk onderzoek en onderwijs?
Als wij u willen betrekken bij wetenschappelijk onderzoek of onderwijs, dan informeren wij u over het doel van het wetenschappelijk onderzoek of onderwijs en over de mogelijke risico's van medewerking daaraan. Alleen als u daarvoor uitdrukkelijke toestemming heeft gegeven, mogen wij u bij wetenschappelijk onderzoek of onderwijs betrekken, of uw gegevens ter beschikking stellen of gebruiken.

Als het vragen van uitdrukkelijke toestemming onmogelijk blijkt of een onevenredige inspanning kost kan de gegevensverwerking met het oog op wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden worden uitgevoerd als:

  • het onderzoek een algemeen belang dient en
  • bij de uitvoering is voorzien in zodanig waarborgen dat de persoonlijke levenssfeer van de    betrokkene niet onevenredig wordt geschaad.

Wij kunnen ook volledig anoniem en niet meer tot u te herleiden gegevens gebruiken of verstrekken, zonder uw toestemming.

Hoe gaan wij om met beeldmateriaal voor voorlichting over onze organisatie?
Voor onze brochures of website worden soms foto's of ander beeldmateriaal gemaakt. Als wij gebruik willen maken van foto's of video's waarin u voorkomt, zullen wij daarvoor altijd eerst afzonderlijk uitdrukkelijke toestemming aan u vragen.

Hoe handelen we bij datalekken?
Een datalek is een incident waarbij persoonsgegevens buiten ons bereik zijn geraakt. De medewerkers moeten een datalek melden bij de Functionaris Gegevensbescherming van Siloah. Deze bepaalt op basis van een weging of de melding doorgestuurd wordt naar de Autoriteit Persoonsgegevens en naar de betrokkene. Daarnaast wordt het lek 'gerepareerd'.

Kunt u bezwaar maken?
U heeft het recht te vragen uw persoonsgegevens niet meer te gebruiken. Dit heet het recht van bezwaar. U kunt om bijzondere persoonlijke redenen van het recht van bezwaar gebruikmaken. Wilt u bezwaar maken vanwege uw specifieke situatie, dan kunt u de voorbeeldbrief bezwaar persoonlijke omstandigheden van de Autoriteit Persoonsgegevens gebruiken.

Daarnaast is het recht van bezwaar van toepassing als we uw persoonsgegevens zouden gebruiken voor marketingdoeleinden.

Wilt u dit niet? Dan kunt u bezwaar maken. Hiervoor kunt u de voorbeeldbrief bezwaar direct marketing van de Autoriteit Persoonsgegevens gebruiken. Heeft u bezwaar gemaakt, dan is de organisatie verplicht om te stoppen met het gebruik van uw gegevens voor direct marketing.

Wie kunnen bij een medische handeling aanwezig zijn?
Als wij een medische handeling uitvoeren zorgen wij ervoor dat dit buiten het zicht en gehoor van anderen gebeurt. Anderen zijn niet:

  • de zorgverlener die de handeling verricht en degenen van wie de medewerking bij de uitvoering van de handeling noodzakelijk is;
  • uw vertegenwoordiger, tenzij de zorgverlener vindt dat de aanwezigheid van de vertegenwoordiger niet past bij goede zorgverlening.

Wanneer wij van plan zijn om bij een medische handeling of een gesprek een stagiaire aanwezig te laten zijn, dan vragen wij u daarvoor voorafgaand toestemming.

Heeft u vragen over ons privacybeleid of wilt u dit graag ontvangen? Neem dan contact met ons op via privacy@sirjon.nl of 088-2754500.