Michel en Gert-Jan nemen hun eigen muziek op

Heel veel mensen bespelen met plezier een instrument. Gewoon thuis, alleen of met elkaar. In woning 10 van Siloah in Bodegraven is dat niet anders, onder de zes mannen zijn diverse instrumentalisten en zangers. Voor twee van hen, organist Michel Hogendoorn en fluitist Gert-Jan de Leeuw-van Weenen, is het vandaag een bijzondere dag. Zij ‘duiken’ voor een echte opname de geluidsstudio van Excellent Recordings in Nunspeet in. 

Audiospecialist Arend-Jan Wielink opent de deur van wat een gewoon woonhuis lijkt. Dat is ook zo, maar met de beide musici en hun begeleider Jan Rijksen dalen we de trap af naar de kelder. Daar is een geluiddichte opnamestudio te vinden, het studio-orgel staat al klaar. “Wat veel draden”, zegt Gert-Jan, terwijl hij naar de talrijke kabels op de vloer kijkt. “Kijk”, wijst Arend-Jan aan, “via die kabels gaat de muziek naar de pc waar het opgenomen en opgeslagen wordt.”

Tenorblokfluit
Eerst maar eens koffie en thee met een gevulde koek van de plaatselijke banketbakker. Dat is een mooi moment waarop de beide muzikanten iets over zichzelf vertellen. “Als iemand wil zingen speel ik op het orgel. Ik speel alles uit mijn hoofd”, vertelt Michel over zijn rol in woning 10. Hij houdt van muziek en zeker ook van psalmen. “Een stroom van ongerechtigheden is mijn favoriet.” Gert-Jan heeft niet direct een lievelingspsalm, hoewel hij voorheen als lid van een koor in Waarder graag psalm 93 vers 4 zong. “Mijn panfluit is kapot, daarom heb ik een blokfluit meegenomen”, vertelt hij, terwijl hij de imposante tenorblokfluit laat zien. “Die heb ik met mijn vader gekocht.”

Kathedraal
Inmiddels heeft Michel plaatsgenomen op de orgelkruk en legt zijn vingers op de toetsen. Er komt een vrij sober geluid uit het instrument, maar daar weet Arend-Jan wel raad op. Eén druk op de knop en de klank verandert. Michel: “Ik vind het wel mooi als het klinkt als een kerk.” Nou, dat kan geregeld worden, door de instelling te wijzigen bespeelt hij opeens een buitenlandse kathedraal van het niveau Notre Dame in Parijs. “Já, dat is mooi!” Inmiddels heeft Gert-Jan zijn positie ingenomen bij één van de microfoons en kunnen de heren beginnen met inspelen.

Hij houdt van muziek en zeker ook van psalmen. “Een stroom van ongerechtigheden is mijn favoriet.”

Duim omhoog
Dat klinkt meteen al mooi, maar na enkele keren oefenen wordt het serieus. Opnameleider ArendJan geeft het teken dat de echte sessie begint en de beide muzikanten spelen psalm 42, ’t Hijgend hert der jacht opkomen. Na de eerste opname is Michel nog niet helemaal tevreden, dus er volgen een tweede en derde opname. Dat gaat steeds beter en na de derde steekt Arend-Jan zijn duim omhoog. “Deze was goed.”

Resultaat
Nu de beide heren musici toch in de studio zijn, spelen ze nog een aantal stukken, zowel solo als samen. Psalm 65, 75 en 93 worden ook digitaal vastgelegd, gevolgd door een mooi lied. Nieuwsgierig naar het resultaat zetten Michel en Gert-Jan koptelefoons op om hun muziek terug te beluisteren. Daar zijn ze tevreden mee, maar Gert-Jan hoort nog wel wat oneffenheden. “Gaat u die fouten er nog uit halen”, wil hij weten van Arend-Jan. “Zeker, we maken er wat moois van.”

Na nog een rondje koffie en thee en nog een naspel door Gert-Jan, die ook orgel kan spelen, heeft Arend-Jan nog een verrassing. Hij overhandigt beide muzikanten een op het label Excellent Recordings verschenen CD met koormuziek. Die valt in de smaak. “Mooi, ik houd van koormuziek”, aldus Gert-Jan.

Benieuwd naar de muziek van Michel en Gert-Jan?

Jazeker!